lauantai 6. kesäkuuta 2015

Päivä 5

Bratislava

Aamulla nukutti taas tosi makeasti, mutta pääsimme onneksi melko hyvissä ajoin liikkeelle. Suuntasimme bussilla (aikuisen kertalippu 0,70 €) vanhaan kaupunkiin. Bussikuski ei ymmärtänyt englantia lainkaan, mikä näyttäisi olevan täällä aika yleistä. Onneksi eräs paikallinen vanhempi mies oli matkalla samaan paikkaan ja opasti meidät perille ( matkalla piti vaihtaa bussista ratikkaan). Vanhassa kaupungissa kiertelimme pieniä katuja pitkin aika pitkään ja vierailimme myös muutamassa kaupassa. Ylitimme Tonavan siltaa pitkin, sillä halusimme käydä vastarannalla ihailemassa Bratislavan linnaa koko komeudessaan. Kun olimme nähneet linnan, niin ylitimme taas Tonavan ja lähdimme kapuamaan linnan muureille. Perillä ihailimme upeita näkymiö, jonka jälkeen suuntasimme takaisin vanhaan kaupunkiin syömään. Löysimme kivan vegaaniravintolan, jossa tilasimme myös 4,5-vuotisen yhdessäolomme kunniaksi erikoisjuomat. Iivari tilasi erikoisoluen ja itse otin mojiton.
Ruoka oli hyvää ja mahat täynnä jatkoimme vielä hetken aikaa vanhaan kaupunkiin ja sen lukuisiin patsaisiin tutustumista, jonka jälkeen lähdimme ostamaan vielä eväitä supermarketista ja sitten kävelimme hotellille pitkältä tuntuvan matkan. N. 30 asteen helteet jatkuvat täällä, illalla lämpötila laskee n. 25 asteeseen, mikä tuntuu ihanan viileältä varsinkin jos yhtään tuulee. Ostimme kaupasta tosiaan hurjasti matkaevästä, sillä luulimme, että huomenna on edessä n. kahdeksan tunnin ja kolmen junan seikkailu Krakovaan. Hotellilla, kun aloin tutkia majoitusvarauksa ja selvittää, miten pääsemme juna-asemalta hostellille, niin huomasin, ettei me edes mennä seuraavaksi Krakovaan vaan Wienin ja sinne pääsee täältä Bratislavasta yhdessä tunnissa! Lomatunnelmissa ja hieman pihalla siis ollaan, mutta jes, aamulla saakin nukjua vähän pidempän eikä tarvitse istua junassa kahdeksaa tuntia. Wienissä voisin yrittää lisäillä postauksiin vähän kuvia jos hostellilla on hyvät tietokoneet.