torstai 11. kesäkuuta 2015

Päivä 10

Krakova

Aamulla oli ihana herätä rauhassa ennen kellon soittoa, käydä suihkussa ja syödä vähän aamiaista. Sitten tutkimaan Krakovaa. Tarkoitus oli suunnata ensimmäiseksi Oscar Schindlerin emalitehtaaseen, jossa sijaistee nykyään alueen juutalaishistoriasta kertova museo. Matkaa taitoimme kuitenkin vanhan kaupungnja juutalaiskorttelin halki, joten nähtävää riitti paljon jo ennen museolle pääsyä. Vanhassa kaupungissa kävimme katsastamassa ulkoapäin muutaman kirkon ja lisäksi kadun, jossa Paavi Johannes Paavali II on asunut ennen kuin hänestä tuli paavi. Juutalaiskorttelissa kävimme syömässä jälleen maitobaarissa edullisen lounaan ja lisäksi kävimme myös kahvilla Propaganda-kahvilassa, jossa Iivari halusi ehdottomasti vierailla. Vierailimme jälleen yhdellä kirpputorilla myös Budapestissa ja Bratislavassa kävimme paikallisilla kirppiksillä.

Lopulta ylitimme Veiksel-joen ja saavuimme Schindlerin tehtaalle. Muse oli todella upeasti toteutettu ja oli ehdottomasti hintansa väärti (aikuisen lippu n. 5 €). Näyttelyt oli tehty toddlla aidon tuntuisesti ja museon ääni-ja valotehosteet toivat oman lisänsä tunnelmaan. Museovierailu oli ajatuksia herättävä, joten voin vain kuvitella kuinka paljon ajatuksia huominen vierailu Aucshwitzissa herättää... Mielenkiintoisuudestaan huolimatta museon informaatiotulvan jälkeen olin aivan puhki, mutta päätimme silti kävellä tehtaalta takaisin vanhaan kaupunkiin. Vanhassa kaupungissa kiipesimme vielä Wavel-kukkulalle, josta on upeat näkymät joelle. Kukkulalla sijaitsee Wavelin linnan lisäksi myös iso katedraali.Näissä kummassakaan emme kuitenkaan vierailleet sisällä asti, sillä kello oli jo niin paljon, että molemmat oli suljettu tältä päivältä. Pääsimme kuitenkin laskeutumaan pitkiä kierreportaita alas lohikäärmeen luolaan ja sieltä edelleen takaisin ulkoilmaan, jossa odotti tultasyöksevä lohikäärme-patsas. Lohikäärme on koko Krakovan maskotti, sillä tarun mukaan linnan alla olevasss luolassa asui muinoin lohikäärme. Eräs suutari onnistui surmaamaan lohikäärmeen ja sai palkkioksi kuninkaan tyttären.

Wavelille pitää kyllä ehkä kiivetä vielä uudelleen paremmalla ajalla ja jaksamisella. Nyt olinkiire vielä postiin ja kauppaan ja sitten hostellille syömään iltapalaa ja lepuuttamaan jalkoja. Huomenna aikainen herätys ja rankka päivä luvassa.