keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

9. päivä

Montreux

Hostellin aamiainen oli positiivinen yllätys Pariisin ainaisten croisanttien ja hilojen jälkeen. Tarjolla oli leipää, juustoa, brie-juustoa, jogurtteja, mysliä, muroja ja hedelmäsalaattia. Lähdettiin hei aamiaisen jälkeen kävelemään rantaraitti pitkin Montreuxin keskustaan, josta otettiin juna yli 2 km:n korkeuteen, Rochers de Naye- nimiseen paikkaan. Lähdimme sinne lähinnä upeiden maisemien ja hienon junamatkan takia, mutta esitteissä oli kovasti mainostettu myös huipulla olevaa murmelipuistoa useine eri murmelilajeineen. Biologeina tietysti toivoimme kovasti näkevämme paljon murmeleita, mutta "murmeliparatiisi" osoittautui pettymykseksi. Näimme ainoastaan kolme nukkuvaa murmelia ja nekin olivat pesäkolossaan maan alla, jonne oli tehty kurkistusaukko.  Maisemiin ei sen sijaan tarvinnut pettyä. Ne olivat juuri niin upeita kuin voisi kuvitella, kun ollaan 2 kilometrin korkeudessa Geneve-järven rannalla. Takaisin tullessa jäätiin junasta hieman aikaisemin pois ja tultiin loppumatka näköalahissillä alas. Käytiin kaupungilla syömässä, ruokaostoksilla ja kävelyllä ja illalla mentiin vielä pulahtamaan Geneve-järveen ja Iivari myös kalasti vähän. Tänään tuli myös enimmäiset auringonpolttamat, mutta ihan kovin pahasti ei onneksi poltettu itseämme. Iivarilta kärähti pohkeet ja miulta olkapäät ja yläselkä.