tiistai 3. toukokuuta 2016

Lomalla viimeinkin!

Helsinki-Preveza-Parga

Koko syksyn selailin matkoja epävarmana siitä, minne halusin matkustaa ja mikä olisi sopiva ajankohta. Kaikki työn kannalta sopivat ajankohdat tuntuivat olevan superkalliita lomailla ja sopivan kohteen päättäminenkin tuntui vaikealta. Kun joululoman lopussa töihin paluu lähestyi, niin sopiva matkakohde viimein löytyi. Pargaan sai Aurinkomatkojen pakettimatkoja tarjoushintaan ja sopiva ajankohtakin löytyi helatorstaiviikolta, jolloin töistä olisi jo valmiiksi kaksi vapaapäivää. Loput päivät sain luvan ottaa palkatonta vapaata ja matka varattiin. Parga oli ollut jo useamman vuoden sellaisten paikkojen listalla, jonne oli joskus päästävä ja nyt reissu sitten toteutuisi. Matkaseuraksi lähti opiskelukaverini Saara.

Parga on Kreikan länsirannikolla sijaitseva 2500 asukkaan pieni kylä. Parga sijaitsee Kreikan pohjoisosassa Joonianmeren rannalla ja tästä on ainoastaan n. tunnin verran matkaa Albanian rajalle. Kun Pargasta lähtee merelle päin, niin vastaan tulee aika pian esimerkiksi Korfun ja Kefalonian saaret.

Matkamme alkoi maanantaina 2.5. heti vapun jälkeen. Isi heitti meidät ystävällisesti Helsinki-Vantaan kentälle aamuviideksi ja lentomme lähti klo 7.05 kohti Kreikkaa. Kentällä ehdimme hyvin tehdä lähtöselvityksen ja turvatarkastuskin sujui ongelmitta. Seuraavaksi suuntasimme aamiaiselle ja sitten kone olikin jo valmis ottamaan meidät vastaan. Lento Prevezaan kesti n. 3,5 tuntia ja matka meni aika nopeasti torkkuen, värittäen, kirjaa lukien ja Finnairin ilmaisesta mustikkamehusta nauttien. Ennen matkaa olimme kauhulla tutkailleet säätiedotuksia, jotka povasivat Suomeen parin viikon lämpöaaltoa, mutta Kreikkaan juuri meidän lomaviikollemme sateita ja lämpöäkin vain n. 15 astetta. Bikinit ja aurinkolasit kuitenkin pakattiin optimistisesti mukaan matkaan kertakäyttösadetakin ja sateenvarjon kaveriksi.

Perillä meitä odottikin iloinen yllätys, kun aurinko paistoi Prevezassa ja lämpötilakin oli siinä 20 asteen tuntumassa. Prevezan kenttä oli tosi pieni ja sympaattinen ja meidän lentomme oli ainoa koko kentällä. Laukut tulivat nopeasti ja sen jälkeen suuntasimme bussiin, jonka luona opas oli meitä vastassa. Aika erikoinen fiilis olla valmismatkalla, kun edelliset reissut ovat olleet interraileja, jolloin iso osa matkaa on aina ollut selvitellä itse, mihin on matkalla ja miten sinne pääsee. Tunnin mittaisella bussimatkalla opas oli kuitenkin iso plussa, sillä upeiden maisemien lisäksi saimme kuulla paljon tietoa kohteestamme Pargasta ja koko Epiruksen alueesta, jossa Pargakin sijaitsee. Matkalla näkyi paljon lampaita, hevosia, vuohia ja kanoja ja näimme me muutaman haukankin. Bussimatkan aikana sää alkoi muuttua pilvisemmäksi ja saapuessamme Pargaan olikin aurinko jo tipotiessään. Ihan ensiksi asetuimme taloksi hotellihuoneeseemme. Dracos-hotelli itsessään on aika pienehkö ja erään perheen pyörittämä, mutta huone on iso ja meillä on makuuhuoneen lisäksi olohuone/keittiö, iso eteinen, kylppäri ja parveke, josta näkyy hotellin uima-altaalle.

Lähdimme melko pian katsastamaan Pargan keskustan, johon on hotelliltamme matkaa n. kilometri. Pargan keskusta on tosi pieni eli kaikkialle pääsee hyvin liikkumaan jalan. Kävelimme rantakadun päähän, joka päättyy Venetsialaiseen linnoitukseen ja sitten lähdimme takaisin kohti hotellia. Matkalla pysähdyimme syömään lounasta yhteen tavernaan ja ajoitus oli täydellinen, sillä alkoi sataa. Tilasimme alkupalaksi reissun ekat tsatsikit ja pitaleivät ja pääruoaksi otin itse täytettyjä munakoisoja ja Saara testasi mousakan. Ruoka oli hyvää ja edullista ja ruokailun päätteeksi meille tuotiin vielä muutama mansikka jälkkäriksi. Sade yltyi ruokailun edetessä koko ajan ja kun olimme valmiit lähtemään, niin vettä tuli kuin aisaa. Tavernasta jatkoimmekin sateenvarjojen turvin viereiseen minimarketiin, josta ostimme hotellille aamiaistarpeita ja juomavettä. Matkalla minimarketista hotellille kastuinme aivan läpimäriksi sateenvarjoista huolimatta. Pahimmin kastuivat kengät, sillä hotellimme sijaitsee rinteessä ja kävellessämme rinnettä ylös, virtasi sadevesi valtavana jokena tietenkin rinnettä alas. Perillä sitten ostosten purkua ja kuivaa vaatetta ylle. Saavuttuamme hotellille pahin sade lakkasi.

Olimme  ilmoittautuneet viideksi opastetulle kävelylle Pargan pikkukaduille ja varmistettuamme, että retki järjestetään, niin suuntasimme takaisin rantakadulle ja ankkuriaukiolle, josta kävelyretki alkaisi. Retkellä kiertelimme Pargan keskustan kujilla ja opas kertoi meille Pargan historiasta ja eri rakennuksista sekä saimme myös vinkkejä lomaamme ajatellen eri kaupoista, palveluista ja nähtävyyksistä. Suuntasimme vierailulle myös oliivimuseoon, jossa meilleesiteltiin, miten oliiviöljyä on valmistettu aikoinaan ja miten sen valmistus tänä päivänä tapahtuu. Museovierailun päätteeksi maistelimme myös leivän kanssa erilaisia oliiviöljyjä ja teimme ostoksia museon pienessä myymälässä. Kävelyretkemme jatkui vielä Venetsialaiselle linnoitukselle, josta on upeat näkymät merelle ja Pargan kaduille. Kävelyretken päätyttyä kiertelimme Saaran kanssa vielä hetken linnoituksella ja sen jälkeen suuntasimme marketin kautta hotellille. Lämmin suihku tuli tarpeeseen, sillä huoneessamme on tosi kylmä. Hetki vielä kirjan lukua ja viestittelyä Suomeen ja sitten peiton alle nukkumaan.