perjantai 6. toukokuuta 2016

Bikinikelit ja vierailu Valtosin rannalla

Aamulla avatessani verhot näin juuri sitä mitä toivoinkin, aurinkoa! Aamiainen nautittiinkin parvekkeella ja aurinkorasvaakin sai levittää ensimmäistä kertaa oikein urakalla. Aamupalan jälkeen suuntasimme hotellin altaalle nauttimaan lämmöstä ja auringosta ja altaalla viivyimme pari tuntia. Auringonoton jälkeen lähdimme kohti Pargan keskustaa ja söimme lounaaksi suolaisia lettuja ja pirtelöt yhdessä rantakahviloista. Kaupungilla ollessa on hauska tarkkailla ihmisten pukeutumista täällä Pargassa. Osa turisteista on ollut liikenteessä hellevaatteissa myös sadepäivinä, jolloin meillä suomalaisillakin on ollut takit tiukasti päällä ja pitkät housut jalassa. Paikalliset ovat liikkuneet toppatakit ja toppaliivit päällä ja sama meno näköjään jatkuu, vaikka kelit lämpenivätkin. Tänään oli tosiaan shortsikeli, mutta kadulla joka toisella on päällä toppavaatteet ja joka toisella hellemekko, huvittavaa katsseltavaa!

Lounaan jälkeen päätimme kävellä Venetsialaisen linnoituksen takana olevalle Valtosin rannalle, joka on Pargan neljästä rannasta suurin. Valtosilla kahlailimme hetken rantavedessä ja ihastelimme veden sileiksi hiomia pikkukiviä, joista ranta koostui. Ainoastaan ihan rannan toisessa päässä oli hiekkaa, muuten ranta oli kokonaan pientä kiveä niin kuin Pargan muutkin rannat. Päätimme kävellä Valtos beachiltä takaisin Pargaan eri reittiä kuin olimme tulleet ja pääsimme kyllä perille, mutta reitti olikin vähän pidempi kuin olimme kuvitelleet. Hyvä kävelylenkki tuli siis tehtyä Pargan mäkisessä maastossa.

Saapuessamme takaisin Pargan keskustaan kävimme Green bakery-nimisessä leipomossa, josta olin kuullut paljon hyvää. Leipomo oli aika moderni ja vähän liian länsimainen omaan makuuni, mutta leivonnaiset olivat kyllä hyviä. Söin pienen vaniljaleivoksen ja ostin hotellille vietäväksi kaksi pikkuleipää. Supermarketin kautta suuntasimme hotellille, jossa menin vielä hetkeksi nauttimaan ilta-auringosta hotellin allasalueelle kirjan kanssa.

Illallispaikaksi valikoitui Yannis-taverna, joka osoittautui kuitenkin pieneksi pettymykseksi, mikä saattoi johtua osittain siitä, että paikka oli auki vasta ensimmäistä iltaansa tänä vuonna. Täällä sesonki on vasta alkamassa ja monet paikoista ovat vielä kiinni ja kaupungilla monia hotelleja vasta kunnostetaan ja remontoidaan valmiiksi tulevaa sesonkia varten. Yanniksen listalta löytyi monia mieluisia ruokia, mutta melkein mitään haluamaani ei ollut vielä saatavilla. Päädyin tilaamaan jälleen kreikkalaisen salaatin, mutta annos oli todella pieni, eikä lautasella ollut mitään muuta kuin salaattia, tomaattia ja fetaa. Onneksi alkupalaksi tilaamamme pitaleipä ja tsatsiki olivat sentään hyviä! Saara tilasi pääruoaksi pasta marinaran ja sekin oli pienoinen pettymys. Suuntasimmekim hotellille minimarketin kautta, josta haettiin vielä vähän iltaherkkuja.